Jeruusalemm


Esimene mulje Jeruusalemmast ei olnud just ülev. Indrek rääkis mulle enne reisi kuidas ta kohe tundis seal midagi.. Mina nii tundlik ei ole - ainus tunne, mis mind Jeruusalemma jõudes haaras oli suur väsimus lennureisist. Terve Jeruusalemma vanalinn on täis putkasi, kes kõik müüvad midagi. Õnneks mitte pealetükkivalt.. Muret teeb rohkem nende tänavate kitsus ja seal ekslevad turismigrupid, kes muudkui ummikuid tekitavad. Kogu liiklemine on äärmiselt väsitav. Kõik on ka kergelt räpane.. väikesed prügihunnikud võivad olla ka oluliste vaatamisväärsuste kõrval..  Ja automaaturid tänavanurkadel... Ma ei tea, mis on nende täpsem funktsioon, aga seal nad seisid - metallvõrede taga päevast päeva. Kui tulla Jeruusalemma vanalina tänavatele varahommikul, kui poed kõik veel kinni - on siin ruumi ja linn ei tundugi enam nii vaenulik. Tegelikult on ta väga omapärane ja terviklik valgest kivist linn. 



Ma olin siin linnas sunnitud end kristlaseks kuulutama. Liikudes taas oma telefoni abil vanalinnas punktist A punkti B (tänavad on siin kõik nii ühesugused - ma ei tea kas ka kohalikud suudavad neil vahet teha...) peatasid mind automaaturid. Küsisid, et kas ma olen moslem, kristlane või juut. Mõtlesin et see siin ei ole aeg ausaks vastuseks ja hakata seletama neile kõiki oma usulisi tõekspidamisi on kohatu. Eks ma tegelikult mõistsin ka, et tegelik huvi on neil vaid selle vastu, et kas ma Moslem olen. Kui ma ka oleks tahtnud neile moslemit mängida - vaevalt et ma oleks suutnud seda usutavalt teha .. Ja automaadiga mehega ei tasu nalja teha. Niisiis jäin kristlase juurde. Selgus, et Sabbathi ajal on osa moslemi vanalinnaosast teistele peale moslemite suletud. Nende suur püha mošee on muidugi kogu aeg uskumatutele suletud... 
Kahe näoga linn. Tegelikult on kummaline kuidas kaks maailma saavad eksisteerida niiviisi üheskoos - ilma nähtavate piirideta. Ja ma ei pea siin silma moslemi ja juudi maailmu. See joon jookseb teisest kohast. Võibolla umbes sealt kus ta jooksis enne kuuepäevast sõda, millega Iisrael Jeruusalemma tervikuna Jordaania käest oma kontrolli alla sai. Igatahes moslemi kvartal koos vanalinnaga on nagu hoopis teisest maailmast.. Teine ööbimiskoht oli mul lääne Jeruusalemmas. Ma ütleks et kogu olemine muutus äkki euroopalikuks. Laiad ja puhtad tänavad. Kui ma sinna oma kotiga kolisin oli laupäev. Sabbath. Linn oli vaikne ja tühi. Trammid ei sõitnud. Kohad olid kinni. Pühapäev ühesõnaga. Valmistusin ka siis vaikseks pühapäevaõhtuks. Olin unustanud, et sabbath on päikseloojangust päikseloojanguni. Hiljem oma hosteli juurde tagasi pöördudes leidsin end elu tuiksoonel. Muusika mängis, kõikjal oli erinevaid söögikohti. Elu käis.. 


Hostel ise oli ka muidugi omapärane. Voodite asemel magasid kirstus. Või noh natuke suuremas kohas kui kirstus - pigem plastmastist kastis, kus oli oma konditsioneer, televiisor, lambid. Väljast kostuvaid helisid kuulis muidugi ikka umbes samapalju kui lihtsalt voodis olles.. Aga kummaline oli see öömaja küll. 


See oli siis minu voodi ühel ööl Jeruusalemmas. 


Jeruusalemm näitas ennast mulle kui muusikal. Kuidagi raske tundub kõrvutada seda morni linna muusikaliga - aga ka siin peituvadki selle linna kontrastid. Ma ei tea, kas oli parajasti käimas mingi koorifestival, aga kui ma istusin mõnda aega Püha Anna kirikus - käis sealt järjest ja järjest läbi seltskondi erinevatest riikidest kes esitasid laulu ja lahkusid. Ka Kristuse haua juures läbiviidud missadel lauldi. Ja õhtul oli tänavatel metallist klaverid, kust keegi möödamineja hakkas pilli mängima ja rahvas ümberringi laulis... Ja ka giidiga ekskursioonid ei lõppenud ilma juudi lauluta. Nii et tõe poolest - elu nagu muusikalis, kus iga moment võib suvalise koha pealt suvaline taat laulma hakata. Tantsiti vähem... Moslemite laulu ma väga palju ei näinud - neil olid oma müügiputkades omad viisid - mõni neist väga sarnane Nublu esitusele.. Muusika vaid veidi idamaisem aga tekst tundus sama olevat... 



Ma suutsin kolme Jeruusalemmas veedetud päevadega üles leida ja läbi käia enamus kohti mis plaanis. Üks teema jäi küll veidi kripeldama. Tripadvisori „topis“ oli Jeruusalemmas kaks linnaaluste tunnelite külastust. Kaugelt vaadates tundus turvaline valida üks neist. Kui ma viimasel linnas olemise hommikul hakkasin neid otsima - siis esimesena jäid teele Läänemüüri all olevad tunnelid. Kuna sealt sai piletid kohe kätte tund aega hiljem hakkavale külastusele - otsustasin võtte selle mida antakse ja mitte end upitada hapude viinamarjade poole. See oli põnev ekskursioon Iisraeli ajalukku maa-all valgustatud käikudes. Noh nagu turvaliselt ja turistile. See matk mis mul käimata jäi oi vähemalt Tripadvisori kirjelduse järgi hoopis midagi muud. Võimalik oli valida "märg" rada kus öeldi, et telefoni püksitaskusse ei tasu panna, kuna võib märjaks saada ja taskulamp kindlasti vajalik. Vot need oleksid olnud need päris tunnelid mida mööda Jeruusalemmaga alt poolt tutvuda. Seekord siis jäi käimata. Tea - äkki kunagi tuleb see järgmine kord kaa..

Nüüd paneme Jeruusalemma teema kinni ja otsime järgmise sihtkoha. Kaardile vaadates jääb allpool silma nimi Beersheeba - üks kohane linn ühele õllesõbrale. Longin bussijaama ja minek..

No comments:

Post a Comment