Öised tuled

Tagasi Eestisse. Seekord vältides tasulisi kiirteid. Öösel autoga sõites muidugi midagi palju muud rohkemat kui tuled ei näe. Aga ka tuled võivad olla omamoodi lummavad. Ungaris vist mingi surnuaiapüha. Kõik surnuajad on täis punaseid laternaid. Mõned vilguvad mõned põlevad. Mitmed surnuaiad selle üksildase punase kumaga jooksevad auto kõrvalt mööda. (Hiljem nüüd tsehhis olles tundub - et ei ole püha. siin vist ongi kõik surnuaiad tuis pidevalt põlevaid punaseid laternaid).



Austria piiri ääres tervitavad mind taas punased tulukesed - aga seekord kuidagi kõrgemad. Mis see on? tekkib küsimus. Ja lähemale jõudes selgub, et tegemist on väga laiade tuulegeneraatorite põldudega. Generaatorite otstes punased tuled.

Ja siis öise Bratislava tuled. Viimati sai Slovakkiast sõidetud läbi kusagilt ida poolt. Sõit oli lühike ja riigist jäi üsna mannetu mulje. Bratislava tuled räägivad muud juttu. Vähemasti tulede järgi on tegu igati Euroopaliku suurlinnaga. Vähemalt teedevõrgustik linna ümber on muljetavaldav.

Neid Bratislava teid ja ka Horvaatia teid vaadates on mul ammu tekkinud küsims, et äkki peaks ikka Eestis kaa? Ma olen alati suhtunud suure skepsisega isegi neljarealisse Tartu maanteesse, rääkimata mingitest kiirteede ehitamise vajalikkusesse. Aga Eestist rahavaarvult vaid kolm korda suuremas Horvaatias on muljetavaldav kiirteede võrgustik.  Kiirteed lähevad edasi ka Tartu suurustest linnadest ja mägede tõttu pole kiirteede ehitamine siin ilmselt kindlasti mitte odavam, kui seda oleks Eestis.
Bratislava linna suurus on Tallinnaga võrreldav. Aga vähemasti öine mulje on just ehitatud teedevõrgustiku tõttu hoopis grandioossem.

Ei siiski konservatiivse Eestlasena jään seisukohale, et teedevõrk peaks olema vajadusepõhine ja sõltuma selle kasutusest. Horvaatias aitavad ilmselt suuri kulutusi tasuda kesk-Euroopa turistid, kes paljud Horvaatiasse autodega saabuvad. Teede maks on üsna kõrge - aga turistil pole aega ja maksab. Ja turiste käib siin ühes aastas mitu korda rohkem kui riigis elanikke. Nii et see võib äkki hoopis tuluallikas olla neile.

Võibolla on ka Bratislava teede taga mingi tegelik reaalne majanduslik põhjus? ei jõua seda praegu uurida. Võibolla jäi neilgi lihtsalt hulgaliselt Eurorahasid üle ..

No comments:

Post a Comment